Lapse loipes - Reisverslag uit Hossa, Finland van Chantal Huf - WaarBenJij.nu Lapse loipes - Reisverslag uit Hossa, Finland van Chantal Huf - WaarBenJij.nu

Lapse loipes

Door: Chantal Huf

Blijf op de hoogte en volg Chantal

28 December 2015 | Finland, Hossa

Ons hotel in Kusaamo is heel surrealistisch. Gerund door een alleraardigst ouder echtpaar is het ten opzichte van de kou buiten een warme oase. Met Engels kun je hier niet terecht en mijn Fins is niet wat het geweest is. Ze zingen de taal bijna. Klinkt wel enorm gezellig. Maar met een hoop gebaren komen we er toch echt achter waar je een kaart in de brievenbus kunt stoppen: check, gelukt. Nu met de bus verder naar Hossa, de geboortestreek van onze gids Tarmo die overigens perfect Engels spreekt. Hier binden we de latten onder om te langlaufen. Dat valt nog niet mee. Kan iemand mij uitleggen waarom de bijbehorende stokken zo vreselijk lang zijn. Vallen is op zich niet zo erg, mits je niet op een ijs valt want zachte sneeuw is er hier niet bij. Alles is meteen keihard bevoren. Zie dan maar is weer op te staan met in mijn ogen veel te lange stokken. Lachen dus. Cas, die gaat als een malle en vindt het een sublieme bezigheid. We kluunen de heuvels op en roetsjen hard naar beneden. Er komen hier wel 5 typen beren voor, maar die zijn gelukkig in winterslaap. Na de dag hebben we een heerlijk houten huis tot onze beschikking. Houtkachel aan, inclusief rode wangen. Ik piep nog even heel snel naar buiten voor de meest prachtige sterrenhemel die ik ooit heb gezien. Aan lichtvervuiling doen ze hier niet. Nu weet ik wel waarom....

  • 29 December 2015 - 12:13

    Olga En Oscar:

    Hé hallo sneeuwvreters! Dit is toch een heel ander leven waar jullie 2tjes, zo direct uit het vliegtuig, hup ingegooid zijn. Binnen de kortste keren zijn jullie klaargestoomd tot volleerde sleebestuurders, langlaufers en wat volgt er nog meer .... Spannend hoor! Wel erg fijn dat de beren in een diepe winterslaap verkeren; lekker met rust laten zou ik zeggen! Wat jammer nu dat jullie het Fins niet helemaal onder controle hebben maar inderdaad armen, benen en gezichtsuitdrukking moeten voldoende zijn. Taal hoeft geen barrière te zijn. Op naar het volgende avontuur ........... Wij zijn benieuwd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Ik wil elke dag verdwalen Overspoelen met verhalen Over veel gezien Nog meer gedaan Om zo tevreden Weer te gaan

Actief sinds 28 Dec. 2015
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 7213

Voorgaande reizen:

20 Juli 2017 - 08 Augustus 2017

Maleisie, open Azie

27 December 2015 - 03 Januari 2016

Chantal en Cas naar Fins Lapland

20 December 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

28 December 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: