Monkeybusiness, vuurvliegjes en de VOC - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Chantal Huf - WaarBenJij.nu Monkeybusiness, vuurvliegjes en de VOC - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Chantal Huf - WaarBenJij.nu

Monkeybusiness, vuurvliegjes en de VOC

Blijf op de hoogte en volg Chantal

23 Juli 2017 | Maleisië, Malakka

Net buiten Kuala Lumpur op weg naar de Batu Caves. Een hindoe tempel met 272 treden naar een heiloge grot. Een drukte van jewelste. De grot is van kalksteen en biedt onderdak voor de verschillende goden met hun eigen uitgehouwen tempel. Veel kleuren uit "Bollywood". De hindoes onder aan de trappen zetten de bezoekers efficient in om even twee emmers grit mee naar boven mee te neme voor reparatiewerkzaamheden bovenaan de trap. Handig werken zo. Als je bedenkt dat duizenden per dag de trappen bestijgen. Trouwens, de apen zijn hier hier en meester bij dit heiligdom en niet de goden...Verderop ook. Een kolonie silverleave monkeys laat zich door ons voeren met gezond apenvoedsel. Monkeybusiness, want daar kun je geld mee verdienen. Neemt niet weg dat ze wel heel teder het voedsel uit onze "apenhanden" aannemen. Inmiddels is het avond geworden en gaan we verse vis eten bij een 100 jaar oud restaurant aan de rivier. Jawel met echte turning tables. Gerund door de Chinezen. In traditionele boten brengen ze hun waar naar de kade. Denk aan oesters, krabben, grote zoetwater vissen en een soort zeeegels. Ook dit restaurant heeft geen ramen. Wel bamboerolletjes voor de zon. De kinderen mogen zelf over de reling proberen vis te vangen, al is zo'n turningtable natuurlijk ook dolle pret; de sauzen vliegen in het rond, samen met de muggen. Deet in de aanslag. Het laatste avontuur van die dag is een boottocht in het pikdonker om een wel heel bijzonder diertje te kunnen zien: de vuurvlieg. Een prachtig knipperend schouwspel onder een heldere sterrenhemel. Alsof ze speciaal voor ons naar beneden waren gevallen. In stilte genoten, want deze vliegjes zijn zeer gevoelig voor geluid. Bij herrie houden ze op met gloeien. De volgende op weg naar Mallaka. De VOC handelspost in de 17e eeuw. De Portugezen kwamen er eerst om te overheersen, de Nederlanders pakten het anders aan. Niet overheersen, maar handelen. Dat bleek een goede zet. Opium, specerijen, zilver, koffie, porselein, het bracht veel rijkdom. De Jonkerstraat, de Herenstraat. Gek om onze taal hier te lezen. De oude handelskantoren, het belastingkantoor en het Stadhuys. In dezelfde handelsstraten van vroeger wordt nu nog handel gedreven en gegeten. En je raadt het al...door de Chinezen. Morgen op de fiets door de Kampong.

• 23 Juli 2017 - 19:02

Olga En Oscar Huf:

Wat beeldend geschreven! Je voelt het zweet over je rug stromen alsof jezelf de 272 trappen al hebt betreden. Je hoort bijkans de muggen zoemen en je ziet de vuurvliegjes zowat in levende lijve vliegen. Jullie zijn al helemaal ondergedompeld in de oosterse cultuur. Hopelijk smaakte de vis heerlijk en maken jullie morgen een fantastische fietstocht door de kampong.
    Liefs O & O

• 26 Juli 2017 - 08:54

Marit:

Lieve buurtjes,
    Wat prachtig geschreven! Geniet met volle teugen maar dat komt wel goed.
    Knuffel van ons allen