Theeplantages, insecten en strawberryfields foreve - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Chantal Huf - WaarBenJij.nu Theeplantages, insecten en strawberryfields foreve - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Chantal Huf - WaarBenJij.nu

Theeplantages, insecten en strawberryfields foreve

Blijf op de hoogte en volg Chantal

31 Juli 2017 | Maleisië, Tanah Rata

We zijn aangekomen in de Cameron Highlands. deze bergen reiken tot 2000 m. Het is er aangenaam koel. Een vestje is voldoende, maar de gemiddelde Maleisier vindt het hier koud en loopt in winterkleding.We beklimmen de bergen met oude legertrucks op weg naar de plantages. Ze liggen als een groene bolletjesdeken gedrapeerd over de bergen. Alleen de bovenste groene theeblaadjes worden geoogst. Dan volgt er nog een proces van drogen, fermenteren, sorteren in 3 kwaliteitsklasses. Allemaal handwerk gedaan door gastarbeiders uit de buurlanden. Deze thee van BOH plantages is alleen voor binnenlandse consumptie. Je kijkt toch weer even anders naar je theezakje als je hem de volgende keer in je kopje hangt. We vervolgen onze weg naar een butterflyfarm waar je naast de vlinders ook prachtige slangen, schorpioenen, kevers en ander vliegend spul mag aanschouwen. Maar ook Gerbera's. Voor ons gewoon deze bloemem maar Aziaten zijn er dol op. Tot slot zijn aarbeien hier een ding. Uit de Highlands. Ze zien we net zo uit als de onze maar mindr smaak, ook wat zuurder. Naast het fruit kun je op de aarbeien helemaal los gaan op de markt: arbeienkoekjes, kussens, pyama"s, t-shirts, oorwarmers en wat dacht je van aarbeiensambal. Lekker piitig toch?
Morgen gaan we weer de hogere temperaturen opzoeken in Penang. Eerst ons evenbeeld ontmoeten: de oerang oetangs en daana Georgetown verkennen. Later!

• 01 Augustus 2017 - 09:40

Olga & Oscar Huf:

Heerlijk na zo’n warme periode eventjes verkoeling in de bergen. Jullie schitterende foto van de theeplantages met haar slingerende paadjes in het berglandschap kan zo op de KLM kalender. Dus alleen de jonge scheuten van de theeplanten worden geoogst. Wat leuk om zo’n proces van blaadje tot bruikbare thee mee te maken. Weet iedereen weer dat thee niet in kant en klare zakjes groeit. Typisch dat gastarbeiders deze plukken (niet voldoende man/vrouwkracht eigen bewoners?).
    De butterflyfarm zal een belevenis geweest zijn. De vlinders mega groot en vast in alle kleuren. Hopelijk waren de terrariums stevig en hielden ze hun kruiperige/gluiperige/glijdende/vliegende inhoud binnen de glaswanden. Wel leuk om een ons bekende bloem daar aan te treffen. De gerbera is zeer kleurrijk en een Aziaat houdt nu eenmaal meer van kleur dan de gemiddelde calvinist.
    Jammer dat de aardbeien niet zo smaakten als ze eruit zagen. Maar ja, you can’t win them all.
    Op naar de oerang oetangs. “Deze beestjes zijn zo aandoenlijk” (citaat Prins Bernhard) en wij zijn het roerend met hem eens.
    Ook deze keer roken wij geurig vers gezette thee; zagen wij de vlinders fladderen en de slangen glijden (alleen geblokt door Olga) en konden wij ons voorstellen hoe de ontmoeting met de apen zal verlopen.
    Liefs Olga en Oscar.